
Saikkoset suojautuvat aurinkolasein, kun jumalan sormi koskettaa sipsipussia
Uusi viikko pyörähti käyntiin maanantaiaamuna kello 06.45, ja jos kello 06.46 jo alkaa odottamaan perjantaita, saattaa viikosta muodostua... pitkä (väsynyt) ja työntäyteinen (väsynyt). Päivät kuluvat konetta naputellen ja illat kabinettitarjoilijana tai viinikassana tai hyvänä mutta väsyneenä käsiparina. Harjutorilla yksiössään puolenyön aikaan on istunut tyhjiin itsensä ajanut Saikkonen, joka on tällä viikolla saanut luettua jopa sivun työn alla olevasta dekkarista.
Mutta tänään keskiviikkona on ollut poikkeuksellinen päivä. Olen ollut fysioterapeutin nuhdeltavana ja akupunktiossa ja vammautunut siinä, naputellut ja oikolukenut ja ollut ärtynyt ja katsonut tuimasti, luvannut pyhästi parantaa tapani ja rikkonut lupaukseni oitis, luvannut olla valittamatta väsymystä ja rikkonut lupaukseni TAAS oitis, odottanut iltaa ja Koota ja sitten:
ollut hienon auton kyydissä (se oli harmaa ja kai audi, ja siitä kuului ääni, ja kun sen kaasua koski se niinkuin hyppäsi eteenpäin), ja käynyt syömässä ravintolassa (Aromi? Aroma? Romana? Aurora?) entisen Waven paikalla, tullut, nähnyt ja tuominnut, syönyt leivoksia ja juonut voilla höystettyä marjamelba- (tai marianne-) kaakaota, ymmärtänyt jotain olennaista, puhunut siskon kanssa puhelimessa (terkut Mevelle!) ja lukenut äidille skypessä runon, joka menee näin:
muistan tavattoman paljon, aivan liian paljon, kunpa en muistaisi kaikkea
rakastan tavattoman paljon, aivan liian paljon, kunpa en koskaan lakkaisi rakastamasta kaikkea
haluan taas oppia elämään, unohtaa, lakata ajattelemasta, elää
jos osaisin sanoa kaiken yhdellä lauseella: olen onnellinen
Kai Nieminen. Perimmäisten kysymysten äärellä. Tammi, 2004
tähän voi lopettaa tänään, ja tältä erää.

Saikkonen leikkii aamuisin hetken ajan virkeää

1 kommentti:
Voi Mape, miten kivasti kirjoitit Äitienpäivästä. Mullekin tuli ikävä meidän terassille
Lähetä kommentti