Kävelimme koon kanssa kalliosta e-haagaan, ja matkan varrelle osui kaupunginpuutarha. Useita kertoja olen sen ohi kävellyt tai useamminkin katsellut sitä spåran ikkunasta. Sivistin itseäni kaupungin verkkosivuilta, ja voin jakaa tietoni teillekin:
Kuvassa näkyy talvipuutarha, ja sen edustan ruusutarha. Kaupunginpuutarha on talvipuutarhan takana, mutta se on yleisöltä suljettu. Siellä kasvatetaan taimet ja kukat kaupungin tarpeisiin. Talvipuutarhan rakennutti Jakob Julius af Lindfors arkkitehti Karl Gustav Nyströmin suunnitelmien mukaan 1893. Kaupungille talvipuutarha siirtyi vuonna 1907. Talvipuutarhaan on vapaa pääsy ja se on avoinna joka päivä. Puutarhan voi myös vuokrata yksityiskäyttöön.

Vielä eivät ruusut kuki, mutta saikkonen uskaltautui jo portille
Keli oli kävelyretkelle mitä mainioin : lämmintä, puolipilvistä, lämmin tuuli puhalsi ja lennätti hameenhelmoja. Päätin, että teen retken talvipuutarhaan tämän kesän aikana. Viime kesänä kävimme koon kanssa eräänä lämpimänä sunnuntai-iltapäivänä kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa - toinen helsingin piilotettu ilmainen helmi. Tänäänkin talvipuutarha näytti tyhjältä.

Koon kanssa on kiva kuljeskella stadissa
Puutarhan kahvilanpitäjä oli onnistunut kolmeen mainokseen väsäämään tekstin oikein (hikipäässä tussi kädessä: C-A-F-E). Neljänteen ei:

Kahvila voi olla CAEE absurdiassa, mistäs me se tiedetään.
2. Aamulla ja päiväohjelman jälkeen olen lueskellut (lueskelu: laiskaa, nautiskelevaa ja viipyilevää, ei-hyödyllistä lukemista. kaunokirjallisuuden kohdalla must, paitsi jos lukee kirjallisuustieteen tenttiin tai naapurin tädin runokokoelmaa. silloin *ttu luetaan niin että tuntuu) Hustvedtin läpimurtoromaania Kaikki mitä rakastin. Kirja on mahtavaa kieltä, ja kertomus kuljettaa vääjäämättömän tuntuisesti kohti suurta hetkeä, jolloin kaikki päättynee kyyneliin. Kirjassa tuntuu olevan lukemattomia viittauksia ja tasoja ja kerroksia, mutta minä lueskelen tyylilleni ominaisesti - suoraviivaisesti ja sen kummempia pohtien, spontaanisti tunnetiloja kokien ja kielen kauneudesta lumoutuen. Pitkästä aikaa ymmärtää mikä tekee kirjallisuudesta taidetta eikä tätä ymmärtäisi jollei suurin osa kirjoista olisi yhdentekevää huttua. Jolla tietysti on tärkeä sija maailmassa ja omassakin elämässäni.
3. Olavi.
Kävin olavin keikalla Virgin oilissa. Keikka oli mahtava, mutta yleisönä oli melko läjä kummia. Ei haitannut. Mahtiskaa! Ostin teepaidankin.
Ai kuka Olavi? No mun entinen tuleva aviomieheni tietenkin! (terkut koolle. en vaihtais.)
4. Kodinhoitoaikeet.
pitäisi:
a) siivota
b) käydä vaatekaappi läpi, viedä kamaa kierrätykseen/ompelijalle/talvisäilytykseen ullakolle
c) käydä ruokakomerot läpi ja tuhota/täydentää varastoja
d) sulattaa pakastin ja siivota jääkaappi
e) pestä ikkunat
tämän listan läpikäymiseen menee suunnitteluineen vuosi. sitten voikin jo aloittaa alusta.
kyynel. tuu äiti auttamaan.

1 kommentti:
juu sattuuhan näitä, elämä on eikä auta itkut markkinoilla. mikäs lattiatuuletin se sulla on?
Lähetä kommentti