Turmiollinen työtahti kostautui ja fysiikkani päätti heittää molemmista päistä palavaan kynttilääni sammiollisen jäävettä. Sairastuin. Ja vieläpä ainoana vapaapäivänäni sunnuntaina. Viikkoni alkoi siis sairauslomalla, ja loputtoman pitkän aamun aikana olen ehtinyt jo juoda kahvia ja katsoa Palinin matkaa Tyynenmeren ympäri, lukea sähköpostit ja silittää pyykit sukista lakanoihin, ja lukea Anja Kaurasen (nyk. Snellman) -97 kirjoittamaa Arabian Lauria. Olen lukenut kirjan silloin joskus, kymmenen vuotta sitten ja hämärästi muistan kirjan tehneen minuun suuren vaikutuksen. Elävä Helsinki-kuvaus vetosi pikkukylän kasvatin suurkaupunginkaipuuseen, ja päähenkilö Lauri ekstenrisine ystävineen loi erittäin virheellisen stereotypisen kuvan "älykkäistä" yliopisto-opiskelijoista (onneksi totuus paljastui erittäin nopeasti ja tylysti syksyllä 1998 aloittaessani informaatiotutkimuksen opinnot Tampereen yliopistossa). Pidin kirjasta 90-luvun lopulla ja pidän siitä nyt, tosin huomaan etten muista juonesta tahi yksityiskohdista juuri mitään. Innoitun lukemastani, ja päätän oitis tervehdyttyäni ja työtahdin hellittäessä tehdä retken Arabian kaupunginosaan ja Vanhankaupunginlahdelle ja mennä taidenäyttelyyn ja lukea enemmän... Kirja muistuttaa minua siitä, millaista ajattelin elämän Helsingissä olevan, millaisia mahdollisuuksia tehdä erilaisia asioita täällä on, ja miten hyvin olen ne käyttämättä jättänyt, keskittyt olemaan töissä milloin vallilassa tai lauttasaaressa tai Punavuoressa tai suomenlinnassa ja yöt kalliossa (josta ensiasunnon ostaa yleensä muualta Helsinkiin töihin tai opiskelemaan muuttanut, vain 23% alueen asukkaista on syntynyt Stadissa). Tilanne on vakava ja siihen on puututtava. Aika alkaa nyt, tai torstaina jolloin lääkärin vapautuksella olen terve. Tai syyskuun toisella viikolla, kun luvatut ekstratyöt on tehty.
Lomasta: minne mennä? Ehdotuksia otetaan vastaan, kun me ollaan Koon kanssa vähän huonoja päättämään. Ehkä Etelä-Italiassa on lämmintä vielä lokakuussa? Sansibar voisi olla ihana, mutta viisumit pitäisi hakea Tukholmasta... ja minun on syytä ryhdistäytyä passin suhteen. Virallinen nimi on ollut Saikkonen jo yli vuoden.
Kotiseutumatkallaan aiemmin kesällä saikkonen joi kaljaa ja sulautui paikallisväestöön
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti